Koperasi KETAN Jalin Kerjasama dengan Koperasi dan Usahawan Malaysia 

Pengurus Koperasi KETAN, perwakilan koperasi dan Usahawan dari Malaysia, perwakilan Dinas Perindustrian, Koperasi dan UKM Kota Dumai, perwakilan dari KADIN Kota Dumai

DUMAI (Surya24.com) - Koperasi Ekonomi Teknologi Agro Niaga (KETAN) yang ada di Kota Dumai mendapat sambutan dan perhatian dari Koperasi Malaysia. Beberapa koperasi dari Malaysia dan sejumlah usahawan dari Malaysia akan bekerjasama dalam Exsport- Import produk kedepannya. 

Pada Selasa (3/11/2019) malam Ketua KETAN dan pengurus Koperasi KETAN mengadakan silaturahmi bersama Koperasi MyUsahawan Selangor Berhad, Ushanita Selangor, Citra Semerbak Sdn Bhd, Pexit Sdn Bhd di ruang rapat Hotel The Zuri jalan Jendral Sudirman, Dumai.

Dalam pertemuan turut hadir 4 orang perwakilan Dinas Perindustrian, Koperasi dan UKM Kota Dumai, 3 orang perwakilan dari Kamar Dagang dan Industri Dumai (KADIN), 9 perwakilan dari Malaysia dan dua puluhan orang pengurus koperasi KETAN. Direktor Citra Semerbak Sdn Bhd dari Malaysia mengemukakan sejumlah produk-produk Malaysia yang akan di pasarkan ke Indonesia khsususnya Kota Dumai. Hal positif yang dilaksanakan antara koperasi dua negara ini untuk kemajuan ekonomi masyarakat Indonesia dan Malaysia.

Menurut Ketua Koperasi KETAN, Ridwan Safri yang selalu disapa Ocu menyebutkan, pertemuan ini selain untuk silaturahmi antara Koperasi Malaysia dan Koperasi KETAN Dumai juga untuk membicarakan kegiatan perdagangan dan sejumlah program-program kedepannya.

" Kita akan membentuk kerjasama antara Koperasi disini dan Malaysia yang baik dan legal dalam perdagangan antara produk Malaysia dan Indonesia. Semoga kedepannya koperasi kami berjalan sukses dalam usaha ini, " ungkap Ketua Koperasi KETAN.

Sementara itu, Hj Rokiah selaku Direktor Citra Semerbak Sdn Bhd yang juga selaku Ketua rombongan sekaligus perwakilan usahawan Malaysia mengatakan akan mempercayakan penuh mengenai kerjasama kedepan dengan koperasi KETAN.

" Saya akan bekerjasama dengan Koperasi KETAN, jika ada usahawan di Dumai untuk melakukan kerjasama bisa menghubungi KETAN, karena saya belum ada buat kerjasama dengan pihak lain di Dumai selain dari koperasi KETAN dan apapun nanti saya hanya minta KETAN saja yang berhubungan dengan kami,"terangnya.

Dalam waktu dekat Koperasi KETAN dan Koperasi Malaysia serta sejumlah usahawan yang ada di Malaysia akan melakukan MoU atau penandatanganan perjanjian kerjasama yang akan mengundang pihak-pihak terkait baik dari pemerintahan Indonesia dan Malaysia. (zul)